کد مطلب:193263 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:91

معنی این فرمایش: «حدیث ما سخت است و به سختی مورد پذیرش است» چیست؟
سدیر صیرفی گوید: در خدمت امام صادق - علیه السلام - بودم، و سؤالاتی را كه دوستانم به من داده بودند برایشان مطرح می نمودم، در آن هنگام سؤالی به ذهنم آمد لذا عرض كردم: فدایت شوم؛ مسأله ای همین الان به قلبم خطور كرد.

حضرت فرمود: مگر در این مسائل نیست؟

عرض كردم: خیر.

فرمود: آن سؤال چیست؟

عرض كردم: فرمایش امیرالمؤمنین - علیه السلام - كه فرمود: «حدیث ما سخت است و به سختی قابل پذیرش است، و نمی شناسد آنرا مگر فرشته ی مقرب یا پیامبر فرستاده شده، و یا بنده ای كه خداوند قلب او را برای ایمان آزمایش كرده باشد».

حضرت فرمود: بله ملائكه دو دسته هستند: مقرب و غیر مقرب.



[ صفحه 300]



و انبیاء دو دسته هستند: مرسل و غیر مرسل (فرستاده شده و غیر فرستاده شده)

و مؤمنین دو دسته هستند: امتحان شده، و امتحان نشده.

و این امر (مسأله ی امامت ما) بر فرشته گان عرضه شد ولی به آن اقرار نكردند مگر مقربین.

و بر انبیاء عرضه شد ولی به آن اقرار نكردند مگر فرستادگان.

و بر مؤمنین عرضه شد ولی به آن اقرار نكردند مگر امتحان شدگان.

- توضیح: شاید منظور این است كه دسته ای كه درجه و رتبه ی بالاتری داشتند به حكم شناخت بالاتر بدون مقدمه مقام و منزلت اهل بیت - علیهم السلام - را شناختند و به آن اقرار كردند.

و علامه مجلسی - رحمه الله - در بیان این حدیث می فرماید: شاید مراد از اقرار؛ اقرار كامل و تام و تمام باشد كه ناشی از شناخت و آگاهی كامل از علو منزلتشان و عجائب شأنشان می باشد، بنابراین؛ اقرار ننمودن پاره ای از فرشته گان و انبیاء - این چنین اقراری - منافی با عصمت و طهارتشان نیست.

و علامه طباطبائی در پاورقی می فرماید: بلكه مراد از اقرار؛ رسیدن به آنچه نزد اهل بیت - علیهم السلام - است از حقیقت دین، یعنی كمال توحید است كه همان ولایت است، و این مطلب چون دارای مراتب است، و مرتبه كامله میسر نیست مگر برای كسانی كه در حدیث مزبور یاد شده اند. [1] .


[1] بحارالأنوار: ج 2 ص 165 ح 40.